Headingbild

Headingbild

30 januari 2014

Köpenhamn/Malmö

Karln min hade ett ärende på Sturup igår och vi beslutade att jag skulle haka på. Vi flög till Kastrup i Köpenhamn då den flygplasten konstigt nog låg närmare hotellet i Malmö än vad Malmös egna flygplats gör. När jag vaknade upp i hotellsängen och tittade ut genom det enorma fönster jag hade bredvid, så såg jag till mitt stora förtret att det pågick en vildare snö/regn storm utanför och människorna lixom sprang fram längst gatorna. Jag blev lätt förtvivlad över situationen då tankarna gick att jag skulle behöva stanna inomhus hela dagen. När den värsta stormen lagt sig så släpade jag mig iväg till tågstationen för att ta tåget över Öresundsbron mot Köpenhamn. Det var såklart ganska kraftiga förseningar pga "snön" så en timme spenderades på stationen innan jag kunde kliva på. Paret som satt framför mig i tåget hade en 7 timmars resa bakom sig och kvinnan utbrast med en Göteborgsdialekt " jag är mör! Snöar det nästa år, då åker vi inte!"

Jag är ju ganska van med Snö och tycker faktiskt om den, men den här isande kylan är hemsk. Det blåste ganska mycket och med uppdragna axlar, kissnödig som fan och med händerna i fickorna vandrade jag till Shoppinggatan "Ströget". Jag gick raskt fram utan att knappt titta mig omkring, jag gick in i en godisaffär och värmde mig för att sedan gå vidare och förbi en provisorisk catwalk (Fashion week pågick i stan) tills jag anlände till en Galleria som hade toalett. Det var en väldigt fin Galleria där jag strosade runt en stund och tittade på en eventuell present till Johan, samtidigt som jag då fick bevittna ett snatteri utförd av en medelåldersman med god vana för sådana företeelser.

Jag gick sedan Ströget tillbaka mot tågstationen och fick ett infall att gå in på "Fish And Kiss" som är ett nyöppnat Fiskspa. Att få värma sig lite medan små söta fiskar nafsar en på fötterna lät ju hur härligt som helst. Denna trend måste man ju testa nångång tänkte jag.

När jag satt på tåget tillbaka till Malmö så satt det en ung man och förmodligen dennes mamma bredvid mig.

Killen utbrister : Jag är inte här nästa år!!
kvinnan svarar: Inte jag heller!!
Killen: Jag tänkte ta mig till Biarritz

(Biarritz ligger inte så långt från Antibes!!)

Jag känner såväl igen mig i mina medresenärers tankar. Varjeår har jag klagat på vintern och kylan. Nu ska jag därför glädjas åt den tiden vi får här i Frankrike och Antibes. Jag ska njuta av varje solstråle och värmande bris.

Efter två Asiatiska kvällsbuffér, otaliga koppar gratis kaffe i lobbyn, en promenad längst Ströget i Köpenhamn, så var det dags för mig att ta flyget hem igen. Johan stannar ett par dagar till i Sverige och jag kommer att sakna honom enormt. Det ska ösregna här hela helgen tyvärr och det blir en utmaning att få tiden att gå. Eventuellt tar jag tåget till Ventiliglia i morgon och strosar runt på Fredagsmarknaden.

Köpenhamn


Malmö


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar