Headingbild

Headingbild

6 december 2013

Spoil yourself

Idag har jag äntligen besökt frisören för att klippa till kalufsen lite. Då kommunikationen inte riktigt existerade förutom med kroppsspråket så nynnande min frisör ganska tyst under hela klippningen och guuud så sömnig jag blev av det. Emma som jag skulle luncha med idag kom in till salongen när mitt hårsvall var under föningsprocessen. Emma jobbade som frisör i Sverige innan hon flyttade ner med sin man, med skeptisk blick tittade hon på mig i spegel och sa - Frisörerna här förstår sig inte på vårat hår, det skandinaviskt raka och tunna, hon kommer att få föna hur länge som helst och lockarna hon försöker skapa kommer aldrig att hålla....och på tal om luggen, hur gör hon egentligen??!

Nåja, luggen kanske inte blev superbra och den är nästan lika lång som när jag gick in på stället men med min knaggliga franskan så är det inte ens lönt att försöka förklara in i detalj hur man vill ha det. Frisörens nynnande och hårbottensmassagen under schamponeringen gjorde besöket värt 50 euro, trots att jag är avundsjuk på att män betalar halva priset.

Efter Lunchen med Emma som tillbringades på en Pizzeria hade jag bokat in en fransfärgning på hudvårdssalongen "Maria Galland - M´BEAUTE" som ligger 3 minuter från vår lägenhet. Inga engelskakunskaper där heller men terapeuterna var väldigt trevliga och resultatet blev mycket bra. Det som jag noterade denna gång (och som ingen annan förmodligen intresserar sig för att läsa) var att hon lade vaselin under ögat och varken vaslin eller bomullspad ovanpå ögonlocket. På praktiken hos Parima som har en salong på söder i Stockholm fick jag lära mig att färgen oxiderar bättre då det kommer i kontakt med syret och att infärgningen går snabbare då... humm. Alla terapeuter säger olika och jag vill lära mig det bästa, jag försöker notera varenda liten grej när jag går på behandling, allt från bemötande till resultat och inredning.

På tal om inredning så har vi en buddha staty hemma som jag tycker mycket om. Johan förstår inte varför jag gillar den och tycker att det är samma sak som att ha en jesus staty ståendes i bokhyllan. För mig har buddha statyer ingen religiös betydelse utan dessa figurer utstrålar lugn och harmoni enligt min mening, ofta syns dessa buddistiska symboler på Spa:n samt hudvårdssalonger och även på det behandligsrum jag befann mig idag. När jag öppnar en egen salong i framtiden så kommer det minsann att finnas minst en buddah staty.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar