Headingbild

Headingbild

1 mars 2014

Fragonard i Grasse

Idag besökte vi parfymhuset Fragonard som ligger i Grasse. Denna stad är parfymens huvudstad, här jobbar de främsta "näsorna"/"parfymörerna" i världen. Här skapade även Chanel sin berömda parfym "No 5". De flesta parfymer och även dofter som tillsätts i kosmetika kommer från just Grasse, speciellt kända för sina Jasmin blommor.

Fragonard är ett familjeägt företag som är inne på 4e generationen nu. Namnet Fragonard kommer dock från en känd målare i trakten.

Det krävs 1 ton blommor för 1 kg ren olja. Fram till 70-talet tog man hjälp av djurfett för att extrahera doft men eftersom det tar lång tid och är kostsamt så använder man idag effektivare metoder på kemisk väg. Vid framställning av de essensiella oljorna går det som sagt åt stora mängder blommor, det största mängd vätska som extraheras är "blommvatten" som används i kosmetika och ansiktsvatten osv, medan den rena essentiella oljan används i parfym. För att få en hållbar parfym blandas oljorna med alkohol.

Något jag inte visste innan var att det krävs mer ren olja i parfym för kvinnor, 24% respektive 10% för killar. Detta beror på att doften försvinner snabbare från kvinnans hud pga hormoner osv. Därför är kvinno parfymer oftast lite dyrare.

Nästa gång jag besöker Grasse ska jag boka tid för att tillverka min egna parfym med hjälp av en erfaren Parfymör. Det tar 2 år att utbilda sig till Parfymör/näsa och sedan 7 års praktik innan man kan börja jobba. Jag undrar hur dom klarar det, jag fick lite smått huvudvärk efter en timme omringad av härliga dofter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar