Headingbild

Headingbild

29 september 2013

Sanremo Italy

Igår besökte vi Sanremo - La Citta dei fiori (Blomsterstaden). Sanremo ligger på den Italienska rivieran och är en mycket mysig stad. Alfred Nobel bodde här en period under sin levnadstid och skrev i sitt testamente att alla blommor till Nobeldagen skulle komma från just Sanremo. Här finns ett nobel museum som vi tyvärr inte besökte. Vi spenderade förmiddagen på den kända marknaden. Här finns den bästa fisken i hela Italen sägs det och även michelin kockarna kommer hit för att handla råvaror. Jag kan lova att jag var som en 10 åring i en godisbutik. Allting var en fröjd för ögat. Jag har aldrig sett så fräscha & vackra grönsaker på någon marknad förut, jag ville bara ha ALLT! När vi åkte längst bergsvägarna för att komma hit så såg vi massvis med växthus vid sluttningarna så det är inte konstigt att allt är pur färskt! Många åker hit för att handla, även fransmännen. Allt är mycket billigare och fräschare. Som sagt jag var "mat-heaven". Jag hoppas på att vi hinner åka hit en gång till när vi har fått flytta in i lägenheten och fortfarande har hyrbil. Jag ska då proppa bilen full med mat :)

När vi åt lunch på en av de mysiga uteserveringarna så satt det ett engelsktalande par brevid oss i sena 40- års åldern som också hade åkt hit över dagen. Det visade sig att kvinnan i sällskapet också jobbade på Amadeus och karln hennes var hemmafru ;) Han satt hemma om dagarna med sin ipad och pluggade franska. Kanske jag också borde ta tag i den där franskan lite mer. Mamma har börjat att mejla mig franska glosor, bra början ialf :)



Och detta fick vi med oss hem för denna gång..



På eftermiddagen åkte vi en sväng till bergsbyn Valbonne som ligger ett par mil härifrån Sophia antipolis. Mycket konst & inredningsbutiker kantade det smala gränderna. En pittoresk fransk by med gamla stenhus och mysiga restauranger. På kvällen fortsatte färden mot Juan les Pins där vi intog en god middag på thairestaurangen Pousse Pousse. God mat men lite väl högt tempo då många väntade på bord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar