Headingbild

Headingbild

20 oktober 2013

Franska kulturen.. dags att vänja sig!

Johan har fått gå en utbildning via jobbet om hur det är att leva i Frankrike och hur kulturen fungerar osv. Väldigt intressant. Han fick med sig ett häfte hem som jag kollade igenom lite, mycket av det som står märker man verkligen av redan. Fransmännen är väldigt stolta över sitt land och kultur. Folk här är artiga men inte direkt service-minded. Här är alla individualister och man tar inte hänsyn till andra. Detta är saker man märker av nästan varje dag här, som Svensk uppfattar vi detta som "ohyfsat". Man skulle kunna skriva hur mycket som helst om det är. Man tycker såklart att det alltid är ens eget land och dess normer som är det enda rätta.

En händelse som jag blev lite irriterad över var när vi skulle åka till Carrefour och en annan bil stannade mitt i vägen för att släppa av en kvinna. Kvinnan hoppade inte bara ut och gick utan stannade och pratade en längre stund med chauffören i bilen. Det gick inte att köra om och det hade bildats en lång kö av bilar bakom oss. Svensson-Johan är för blyg att tuta men PMS-Sandra tog över och tutade av blanka fan. Fick man någon reaktion från herrskapet framför oss? NÄ! haha, snacka om att vara nonchalant ( I Svenne-perspektiv åtminstone).

En annan sak som jag har uppmärksammat är att Fransmännen är ett så pass stolt folk att de endast dricker franska viner och använder franska hudvårdskrämer osv. Agnes sjunger till och med "Releas me" på Franska och så även Robbie Williams hör man med en franskklingande stämma. Inget annat än franskt duger får man en känsla av?! Vet inte om det stämmer eller om det är jag som är aningen bitter för tillfället och tycker att fransmännen är en aningen trångsynta. Enligt det häfte som Johan fick med sig hem så är detta irritationsstadium en del av integrationen. Så småningom kommer jag såklart acceptera att det fungerar så här och därmed bli en lugnare och en mer tillfredsställd själ. Jag tycker dock att olikheter är väldigt intressant och det vore ju bra tråkigt om alla vore likadana. Det är bra om man kan vara mer vidsynt och då se att man kan göra saker och ting på andra sätt än vad man är van vid. Love, Peace and Understanding!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar