Headingbild

Headingbild

13 december 2013

Julmys i Svealand?!

Nu har jag anlänt till Umeå, till mörkret och halkan, med en nyinfunnen julstämning som ett plus i kanten. Det roligaste hittills har nog varit att baka lussebullar (och att äta dem) umgås med familj samt myskvällen hos Jessica igår. Det deppiga med Norrland är att mörkret infinner sig redan nu vid 14.30 och efter det vill jag bara dra täcket över huvudet. Jag märker vilken otrolig skillnad klimatet gör på både humör och motivationen till att hitta på saker. När jag lämnade Frankrike så hade vi runt 18+ och sol, jag lääängtade ut. Här vill jag inte gå ut. Det sociala livet får sig en törn. Jessica frågade om jag ville möta upp henne i stan på lördag vid 21 tiden efter hennes julmiddag med jobbet. Min direkta reaktion och känsla var att " Det är bäcksvart då, jag kommer förmodligen att ligga under täcket att se en film vid det laget" Ingen motivation till att ta sig ut...! I Stockholm blir det också mörkt och kallt men då jag mestadels bott i innerstaden så lyser hela staden upp av alla små lampor och gatulysen att man inte känner av det på samma sätt. Kombinationen av mörker, kyla, blåst och halka är bland det värsta jag vet. Jag längtar till snön faller ner, då blir det mysigare och ljusare ute. Oftast är de vackraste vinterdagarna i februari-mars och det missar jag tyvärr i år. Jag ska passa på att åka med Johan upp till Franska Alperna istället och hoppas att det är lika vackert där den tiden på året. Nästa vecka kommer brorsan och ett par vänner från Stocholm upp, det ska bli mysigt. Jag ska även jobba några pass på äldreboendet för att spä på ekonomin lite och för att träffa alla söta människor igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar