Headingbild

Headingbild

2 oktober 2013

Ikea, bitterhet & hollywoodfruar

Igår fick vi nycklar och gjorde besiktning av lägenheten tillsammans med vår "mäklare" Carin & kvinnan från uthyrningsfirman. OJOJOJ. Carin hade redan innan förvarnat mig att det kan se ut lite "hur som helst" och att fransmännen inte alls har samma standard och krav som vi har. Alltid är det något, påpekade hon. Carin hade väldigt rätt... Skitigt, trasig duschslang, toasitts, proppen i handfatet var också trasigt. Garderobsdörrarna som inte går igen, kökslucka som sitter löst och snett... osv osv. Skulle det aldrig ta slut? Kvinnan från uthyrningsfirman skulle prata med ägaren om att vi skulle få ommålat i alla rum då det var fläckar och skitigt på väggarna. Detta håller dom på att kolla upp offerter på nu. Ägaren skickade sin "vaktmästare" för att fota allting som bevis på om det behöver åtgärdas. Om snubben skulle måla ville han inte att vi skulle bo där samtidigt och vi måste därför bo några nätter extra på hotellet som kostar onödiga pengar som vi själva måste stå för?! Jag hoppas det löser sig snart. Vi har också fått lov att köpa duschslang och toasitts för att sedan dra av kostnaden för hyran.

Här i Frankrike finns väl inga hyresgästföreningar på samma sätt, här hyr man privat och om något behöver fixas så får man göra det själv. Det är alltså "take it or leav it" som gäller. För oss innebär det även att tömma vårt nya förråd i källaren som är proppfullt med grejer. Det finns inga grovsopor eller sopstationer i närheten att lämna grejerna på. Här lämnar man det på gatan och sedan ringer man ett ställe så att dom kommer och hämtar det. Synd att man inte kan franska då!! Tur att vi får hjälp av Carin som ska ringa dit åt oss. Seeeeeen så har vi bara 1 nyckel som fungerar WTF! Jag ska få ett mejl av Carin om ett ställe jag måste gå till för att aktivera nyckeln. Anledningen till att vi inte fick två fungerande nycklar på en gång var att uthyrningsfirman inte har ansvar över själva byggnaden utan endast uthyrningen. Alla dessa personer & krångel. Allt är verkligen så mycket smidigare i Sverige. Jag och Johan saknar Sverige just idag, Svenska normer & tankesätt.

Annars var lägenheten väldigt fin måste jag säga, lite fix & städ först bara så blir det toppen!

Idag åkte vi till Ikea i Toulon och var där redan vid öppningsdags. 4 timmar gick vi runt och velade (mest jag, skyller på kvinnligheten) Jag tror vi stod vid gardinerna minst 40 minuter innan vi insåg att blodsockret behövde sig en turnup. Jag beställde köttbullstallriken men ingen lingonsylt dök upp på fatet. Det var en djupt besviken svensk som satte sig vid de vita plastbordet. Efter mycket om och men så fick vi i allafall plats med halva inköpslistan i bilen.

När vi var på Carrefour i eftermiddag för att handla städgrejer för la 500 spänn så frågade Johan omsorgsfullt om jag inte ville ha en flaska vin också "Du kanske behöver det efter idag" JO TACK! Ett glas vin, chips och ett avsnitt hollywoodfruar it is.

Förresten... Jag började tänka min bror Tim när jag såg dessa mjölkdrycker på Carrefour, han köper alltid det när vi varit utomlands tillsammans men främst jordgubbsmjölk då. Nu får han ett mission av mig att testa dessa när han kommer ner i November istället ;) I miss you.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar