Headingbild

Headingbild

5 november 2013

Gymkulturen på Topfit

4 dagar i veckan åker jag till gymmet med Johan. Vid öppning kl 07 brukar vi vara framme och vid 8.30 åker vi därifrån. Varje dag är det exakt samma människor på plats. 95% är pensionärer och resten består av killar i 30 års åldern och sen är det jag och Johan. Alla hälsar på varandra och det kindpussas till höger och vänster. Några har börjat hälsa på oss men många blänger lite blygt när dem hör oss prata ett annat språk. Helt ärligt så känner man sig lite som en alien på gymmet men jag har börjat vänja mig. Det är så roligt men svårt att beskriva att alla personer har sina rutiner och egenheter här, man vet exakt vad alla gör och vid vilken tidpunkt..typ. Exempelvis så är det två tanter som turas om att sitta i "gynstolen" varje dag, ibland sitter dom bara där och filosoferar, ibland tränar dom, ibland kindpussas dom. Ja den apparaten är nästan omöjlig att få tillgång till om man inte är jäkligt snabb kl 07.00. Ingen annan apparat är tanterna intresserade av utan det är "gynstolen" som gäller.

Gym är ju en ganska ny vän i mitt liv medan Johan är väldigt rutinerad på alla maskiner och har förmågan att komma på nya och utmanande övningar. Själv är jag något förvirrad och övningarna blir ofta halvdana. Jag är stolt att jag överhuvudtaget kliver upp frivilligt klockan 06 på morgonen för att åka dit. Lyckan är den att efteråt åka hem och ta en kopp kaffe och titta på "efter 10" på tv4play.
På tal om gymmet så läste jag en lapp i veckan som satt på väggen inne i gymmet, som jag nu med några utökade franska ord kunde tyda. Det är obligatoriskt att använda handduk av hygienskäl när man tränar. Shit tänkte jag och tittade mig omkring. ALLA hade handdukar utom jag och Johan. Kanske var det därför folk hade blängt lite smått på oss i strax över 4 veckor?! Topfit är förövrigt ett ganska stort gym som har bastu, pool och hamam. Bastun använder jag efter varje pass och jag är oftast ensam i den varma ångande hettan med doft av eucalyptus. Jag känner mig som en ny människa varje gång jag kliver ut genom dörrarna från Topfit.

Det finns en rolig gubbe i 80 års åldern som tränar på gymmet. Han har vid några tillfällen tittat på Johan efter duschen och gett komplimanger för hans tränade kropp och påtalat att han inte alls ser ut som 27 utan mycket yngre! Den charmiga gubben kom och tillrättavisade mig igår när jag satt på mattan och försökte strecha. Jag gjorde tydligen helt fel och han visade mig hur jag skulle göra. 80-åringen var grymt bra på engelska och att han är vigare än en 15 åring fick mig mäkta imponerad. Han berättade att som ung hade han i Paris medverkat i de första streching klasserna i Frankrike, instruktören för klassen hade upptäckt denna träningsform på en resa till America och därefter tagit kunskapen till sitt hemland. Han var djupt besviken att åldern tagit ut sin rätt och att han inte längre kunde gå ner i splitt/spagat. Efter samtalet med honom och känslan av att vara en stel tant i jämförelse fick mig att ladda ner ett par kundalini-yoga filmer som jag kan följa hemma och som bygger det här med chakrasystemet och rörlighet i ryggraden! Lycka till nu Sandra, Namaste!

Den enda bild jag har från gymmet där min tanke var att fota den vackra soluppgången utanför fönstret. Mindre lyckat tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar