Headingbild

Headingbild

22 november 2013

Söndagar

Idag är vädret sisådär med åska och regn så jag håller mig inomhus och skriver ett litet inlägg tänkte jag. Ämnet för idag är "Söndag".

På Söndagar har nästan alla butiker i Frankrike stängt. Inte ens de stora matbutikerna har öppet. Matbutiker överlag har ganska dåliga öppettider och eftersom folk jobbar på veckodagarna under öppettiderna så trängs nästan hela Antibes befolkning bland matvaruhyllorna på Lördagar. Alla ska handla samtidigt. Här finns bara 1 "rullband" istället för 2 så allting går extremt långsamt speciellt då vissa ska skriva ut en check som betalning, gamla tanter som ska stå och skriva när det är lååång kö är ju ingen jättehit för dem som står bakom och väntar. Jag har fått lära mig att man måste börja packa sina varor i påsen/väskan undertiden kassapersonalen "blippar" varorna för att det inte ska bli total stockning. Vi har börjat köra med självscanning för att det ska gå något fortare att ta sig hem. Skillnaden här är att man måste få hjälp av en personal som ska knappa in något i en dator innan man kan betala så kö blir det ändå men om något snabbare kö såklart.

Vad gör man på Söndagar då när allting är stängt? Jo man kan ju städa och göra andra hushållssysslor men tanken är nog att man ska umgås med familj och vänner just den dagen. Det är väldigt populärt att fiska har jag märkt, äldre par och även familjer tar med sig en picnic korg och ställer sig vid strandkanten och metar. En annan populär hobby hos äldre herrar är att spela Boul. Det finns inga direkta boul banor men det hindrar ingen. Det här med fiskeriet är jag sugen på att anamma, när jag gick vid hamnen en dag så såg jag en hel drös med halvmeters långa fiskar i vattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar